Ομαδικά παιχνίδια στο νηπιαγωγείο & τον παιδικό σταθμό

  14/1/2020  |    δραστηριότητες

Ομαδικότητα στον παιδικό σταθμό

Μέσα από πέντε συναρπαστικές δραστηριότητες στον παιδικό σταθμό και το νηπιαγωγείο τα παιδιά προσχολικής ηλικίας μπορούν να εξοικειωθούν με το ομαδικό παιχνίδι και να αποκτήσουν σημαντικές δεξιότητες.

Η τάξη του παιδικού σταθμού και του νηπιαγωγείου είναι ο ιδανικός χώρος για να αποκτήσει ένα παιδί σημαντικές κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες, όπως για παράδειγμα πώς να μάθει να παίζει μέσα σε μία ομάδα, κάτι που θα το οδηγήσει πιθανότατα και σε ομαλή συνεργασία με τους συναδέλφους του στον εργασιακό χώρο στο μέλλον.


Για τους παιδαγωγούς προσχολικής ηλικίας το να προσπαθήσουν να μάθουν στα παιδιά να λειτουργούν ομαδικά μπορεί να είναι μία πρόκληση, αλλά και διασκεδαστική διαδικασία ταυτόχρονα.

Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος από το να καλλιεργήσει ένα παιδί ομαδικές δεξιότητες μέσα από το παιχνίδι και τις δραστηριότητες! 

Παρακάτω είναι πέντε δραστηριότητες που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι παιδαγωγοί για να βοηθήσουν τα παιδιά να μάθουν να λειτουργούν σαν ομάδα. Το πιο σημαντικό σε όλες αυτές τις δραστηριότητες είναι ο τρόπος με τον οποίο θα ανταποκριθούν τα παιδιά και όχι το αποτέλεσμα.

Πέντε δραστηριότητες για ομαδικό παιχνίδι στον παιδικό σταθμό και το νηπιαγωγείο.

Ακολούθησε με!

Κάθε φορά ένα παιδάκι στέκεται στη μέση της τάξης, κάνει κάποιες ενέργειες (χοροπηδάει, χορεύει, τραγουδάει…) και καλεί τα υπόλοιπα να το μιμηθούν και να κάνουν το ίδιο. Όλοι μαζί σαν ομάδα προσπαθούν να κάνουν το ίδιο πράγμα ταυτόχρονα, κάτι που τα βοηθάει να κατανοήσουν τη σημασία που έχει να μπορεί κάποιος να  ενταχθεί σε ένα σύνολο και να συμμετέχει ενεργά σε αυτό.

Σκυταλοδρομίες

Τα παιδιά μπαίνουν στη σειρά και απέναντι τους σε κάποια απόσταση υπάρχει μία σημαία ή κάποιο άλλο αντικείμενο. Ο στόχος είναι με το σύνθημα του παιδαγωγού το πρώτο παιδάκι να τρέξει, να πάρει τη σημαία και να γυρίσει πίσω να τη δώσει στο επόμενο παιδάκι και αυτό με τη σειρά του να κάνει το ίδιο έως ότου όλα τα παιδιά να ολοκληρώσουν τον αγώνα.

Με αυτόν τον τρόπο ασκούνται και σωματικά, αλλά μαθαίνουν και να λειτουργούν σαν ομάδα. Μέσα από αυτή τη συνεργασία κατανοούν ότι δίνοντας το ένα στο άλλο τη σημαία θα καταφέρουν να ολοκληρώσουν μαζί τον αγώνα και να φτάσουν σε έναν κοινό στόχο.

Έτσι, βλέπει ο ένας τον άλλον σαν συνεργάτη και ζητωκραυγάζει για την κοινή τους προσπάθεια.  Η ενθάρρυνση σε αυτή τη δραστηριότητα είναι το πιο σημαντικό πράγμα.

Μην αφήσεις κάτω τη μπάλα

Ο παιδαγωγός μπορεί να δώσει στα παιδιά να κρατάνε ένα μεγάλο κομμάτι ύφασμα από τις άκρες του και στη μέση να τοποθετήσει μία μπάλα. Αρχικά, ζητάει από τα παιδιά να πάνε πίσω, ώστε να τεντωθεί το ύφασμα και να αναπηδήσει ψηλά η μπάλα. Στη συνέχεια, πηγαίνουν όλα μαζί μπροστά και στόχος είναι να μην αφήσουν τη μπάλα να πέσει κάτω.

Έτσι, μαθαίνουν να συγχρονίζουν τις κινήσεις τους με τις κινήσεις της υπόλοιπης ομάδας με έναν κοινό στόχο.

Λαβύρινθος

Ο δάσκαλος μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα κουτί ή καπάκι από κουτί και να σχηματίσει μέσα έναν λαβύρινθο χρησιμοποιώντας πολύχρωμη ταινία ή κάποιο αφρώδες υλικό για να φτιάξει τοιχώματα.

Τα παιδιά κρατούν το κουτί και μέσα σε αυτό, εκεί που βρίσκεται η αρχή του λαβύρινθου, ο δάσκαλος τοποθετεί ένα αυτοκινητάκι ή μία μπάλα. Τότε ταυτόχρονα τα παιδιά κουνάνε το κουτί, έτσι ώστε να περάσει το αντικείμενο από τη σωστή διαδρομή και να βγει από το λαβύρινθο.


Έτσι, δοκιμάζουν διαφορετικές κινήσεις, ώσπου να βρουν ποια είναι αυτή που θα τα οδηγήσει στον κοινό τους στόχο.

Αυτή η δραστηριότητα απαιτεί συνεργασία και ενισχύει το ομαδικό πνεύμα, καθώς οι κινήσεις του κάθε παιδιού καθώς κουνάει το κουτί προς κάθε κατεύθυνση επηρεάζουν και τις κινήσεις των άλλων.

Μία παραλλαγή είναι να μην υπάρχει καθόλου λαβύρινθος, αλλά τα παιδιά να προσπαθούν να μετακινήσουν μία μπάλα γύρω γύρω στα τοιχώματα του κουτιού χωρίς όμως να περάσει από το κέντρο του κουτιού.

Για μεγαλύτερη δυσκολία μπορεί ο δάσκαλος να ανοίξει μία τρύπα στη μέση του κουτιού και να προσπαθούν τα παιδιά να κινούν τη μπάλα γύρω από τα τοιχώματα χωρίς να πέσει στην τρύπα.

Αυτή η δραστηριότητα είναι η κατάλληλη για να αποκτήσουν τα παιδιά δεξιότητες επίλυσης συγκρούσεων.

Ομαδική ζωγραφιά

Η ομαδική ζωγραφιά αποτελεί την τέλεια δραστηριότητα μέσα στην τάξη του παιδικού σταθμού και του νηπιαγωγείου. Ο παιδαγωγός ζητάει από τα παιδιά να διαλέξουν ένα θέμα και στη συνέχεια απλώνει κάτω ένα τεράστιο χαρτόνι και μαρκαδόρους για να ζωγραφίσουν μαζί αυτό που διάλεξαν.


Τα παιδιά κάθονται σε διαφορετικό σημείο επάνω στο χαρτόνι σε μικρές ομάδες που η καθεμιά ζωγραφίζει ένα διαφορετικό κομμάτι του θέματος με στόχο να γίνει μία ολοκληρωμένη ζωγραφιά.

Με τον τρόπο αυτό τα παιδιά συζητάνε για τον τρόπο που θα ζωγραφίσουν για να ολοκληρώσουν το έργο τους.

Μέσα από αυτές τις δραστηριότητες τα παιδιά προσχολικής ηλικίας μαθαίνουν την ομαδικότητα, τη συνεργασία και αποκτούν δεξιότητες για την επίλυση προβλημάτων.

Φυσικά, υπάρχουν και άλλοι τρόποι με τους οποίους τα παιδιά μπορούν να συνεργαστούν, όπως με το να μαζεύουν όλα τα παιχνίδια και να τα βάζουν στη θέση τους.

Σε κάθε περίπτωση αυτό που έχει τη μεγαλύτερη σημασία είναι η ενθάρρυνση και η επιβράβευση.

Το καλύτερο θα ήταν να συνεχίζεται η ομαδική δουλειά και στο σπίτι σε συνεργασία με τους γονείς, γιατί όσο πιο πολλές ευκαιρίες έχουν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας να συνεργάζονται με τους γύρω τους, τόσο πιο εύκολα θα το κατανοήσουν και θα ξεκινήσουν να εξασκούν και από μόνα τους αυτές τις τόσο σημαντικές κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες.