Η «έξυπνη τάξη» που ενισχύει τη γνωστική ικανότητα των παιδιών

  18/11/2019  |    εκπαίδευση

Η έξυπνη τάξη

Στη διακόσμηση μίας αίθουσας μπορεί κάποιος να συναντήσει και τα δύο άκρα. Από τη μία πλευρά, είναι οι αίθουσες που έχουν σε όλους τους τοίχους κολλημένες ζωγραφιές των παιδιών ή αφίσες, κατασκευές που κρέμονται από πάνω, πολλά χρώματα παντού. Από την άλλη, υπάρχουν και αίθουσες που είναι πιο μονότονες και «φτωχές» με μία αφίσα σε κάποια γωνία και έναν πίνακα με ζωγραφιές σε κάποιο άλλο σημείο. Η λύση είναι να δημιουργήσουμε μία «έξυπνη τάξη» που θα ενισχύει τη γνωστική ικανότητα των παιδιών.

Οι υπερβολικά στολισμένες αίθουσες βλάπτουν

Οι αίθουσες  που είναι υπερβολικά στολισμένες και διακοσμημένες επιβαρύνουν και υπερφορτώνουν τον εγκέφαλο των παιδιών με ερεθίσματα, κάτι που τα δυσκολεύει να προσέξουν το δάσκαλο και δυσκολεύουν τη μάθηση.

Σίγουρα ένα περιβάλλον με πολλά οπτικά ερεθίσματα είναι ωραίο, αλλά καμιά φορά τα λίγα είναι και τα πιο σημαντικά.

Σύμφωνα με έρευνα, λοιπόν, το περιβάλλον μάθησης, όταν δίνει πολλά οπτικά ερεθίσματα στα παιδιά, τα αποσπά από τη μάθηση. Σε 64 μαθητές ηλικίας 8-12 ετών δόθηκαν κάποιες εργασίες που αφορούσαν ασκήσεις στη μνήμη και απαιτούσαν οπτικοακουστική προσοχή.

Τα παιδιά έκανα το ίδιο πράγμα σε δύο διαφορετικά περιβάλλοντα: τη μία φορά σε μία υπερβολικά στολισμένη αίθουσα και την άλλη σε μία αίθουσα που ως επί το πλείστον οι τοίχοι ήταν κενοί.

Μετά το τέλος της έρευνας αποδείχθηκε ότι η απόδοση των μαθητών που έκαναν τις εργασίες στην «φορτωμένη» αίθουσα ήταν πολύ μικρότερη από ό, τι στο αντίθετο περιβάλλον. Και αυτό γιατί τα παιδιά δύσκολα μπορούν να αγνοήσουν τα ερεθίσματα, όταν αυτά είναι ενσωματωμένα μέσα στην αίθουσα και στο γύρω περιβάλλον. Με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται ο  εγκέφαλός τους και να παρεμποδίζεται η μάθηση, η γνωστική τους ικανότητα και η προσοχή τους σε αυτό που κάνουν.

Ο εγκέφαλος των παιδιών μπορεί να λάβει πάρα πολλές πληροφορίες και να τις απορροφήσει σαν σφουγγάρι, αλλά δυσκολεύεται να τις ταξινομήσει, όταν είναι πάρα πολλές.



Ούτε οι πολύ απλά στολισμένες αίθουσες βοηθούν τους μαθητές

Ενώ, όμως, οι υπερβολικά στολισμένοι τοίχοι μίας αίθουσας αποσπούν την προσοχή των μαθητών και μειώνουν τη γνωστική τους ικανότητα, το να είναι μία αίθουσα πάρα πολύ απλή και «φτωχή» πάλι δεν κάνει καλό.

Σύμφωνα με έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Salford, δεν έχει τόση σημασία πόσο διακοσμείς μία αίθουσα, αλλά με τι τη διακοσμείς.

Η  «έξυπνη τάξη» που ενισχύει τη γνωστική ικανότητα των παιδιών

Υπάρχουν πολλοί απλοί, γρήγοροι  και οικονομικοί τρόποι για να διακοσμήσει ο δάσκαλος την αίθουσα με τον κατάλληλο τρόπο, έτσι ώστε να δει πραγματική διαφορά στην απόδοση των μαθητών στην ανάγνωση, τη γραφή , τα μαθηματικά…
 

  • Αν πρόκειται να βάλετε κάτι στους τοίχους, κάντε το να έχει νόημα.


Οι αφίσες που θα είναι κολλημένες θα πρέπει να έχουν πληροφορίες που οι μαθητές είτε θεωρούν ενδιαφέρουσες είτε χρήσιμες.
 

  • Να εμπλέκετε τα παιδιά σε αυτό


Αν οι τοίχοι είναι γεμάτοι με κατασκευές και πράγματα που έχει φτιάξει ή επιλέξει ο ίδιος ο δάσκαλος,  τότε ο χώρος θα μοιάζει περισσότερο με μουσείο παρά με αίθουσα σχολείου.
 

  • Βεβαιωθείτε ότι η διακόσμηση της τάξης ταιριάζει με την ηλικία των μαθητών.


Τα φωτεινά χρώματα, οι κρεμασμένοι αριθμοί και τα γράμματα μπορεί να ταιριάζουν σε μία τάξη παιδικού σταθμού ή δημοτικού, αλλά όχι γυμνασίου.
 

  • Μιλήστε για τη διακόσμηση της τάξης


Αν στους τοίχους υπάρχουν πράγματα για τα οποία δε μιλάτε ποτέ με τους μαθητές και δε σχολιάζετε ποτέ την ύπαρξή τους, καταλήγουν στο τέλος σαν ένας «λευκός θόρυβος». Οι μαθητές μπορεί να τα βλέπουν, αλλά δεν επεξεργάζονται καθόλου αυτό που κοιτάζουν.
 

  • Να αλλάζετε τη διακόσμηση της αίθουσας  ανάλογα με αυτό που θέλετε να προσέξουν τα παιδιά κάθε φορά


Η διακόσμηση της αίθουσας θα πρέπει να αλλάζει ανά τακτά χρονικά διαστήματα ανάλογα με το αντικείμενο με το οποίο θα ασχοληθούν τα παιδιά εκείνες τις ημέρες. Έτσι, αποφεύγονται τα δύο άκρα και το ενδιαφέρον  των μαθητών διατηρείται αμείωτο.

Δημιουργώντας μία «έξυπνη τάξη» που θα έχει μόνο όσο πράγματα συσχετίζονται με αυτό που πρόκειται να ασχοληθούν οι μαθητές εκείνη την ημέρα έχει ως αποτέλεσμα να ενισχύεται τόσο η διάθεσή τους, όσο και η γνωστική τους απόδοση.