Ο πρώτος μοντεσσοριανός παιδικός σταθμός στα Γιάννενα

Ο πρώτος μοντεσσοριανός παιδικός σταθμός στα Γιάννενα είναι γεγονός. Ο παιδικός σταθμός Γεωργίας Γιαννακοπούλου μετά από πολυετή λειτουργία ως συμβατικός παιδικός σταθμός κάνει στροφή και γίνεται μοντεσσοριανός, ακολουθώντας τη μέθοδο Μοντεσσόρι, που  εδώ και πολλά χρόνια αποτελεί σταθμό στην πορεία της προσχολικής αγωγής.

Η ιδιοκτήτρια και υπεύθυνη του παιδικού σταθμού, κ. Γεωργία Γιαννακοπούλου, έδωσε συνέντευξη στο schooling.gr μιλώντας για αυτή την απόφαση, για τις αντιδράσεις των γονιών σε αυτή την αλλαγή και για την προσχολική αγωγή στην Ελλάδα.


Κυρία Γιαννακοπούλου, έχετε έναν παιδικό σταθμό με πολλά χρόνια εμπειρίας. Μιλήστε μας για την πορεία σας ως τώρα.

Τελειώσα στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, το παιδαγωγικό τμήμα Νηπιαγωγών το 1996. Κατευθείαν ασχολήθηκα με την ιδιωτική εκπαίδευση, ανοίγοντας τον δικό μου παιδικό σταθμό και νηπιαγωγείο τον Σεπτέμβριο του 1997 στον οποίο έχω την διεύθυνση και είμαι υπεύθυνη παιδαγωγός και προισταμένη του τμήματος του νηπιαγωγείου, διορισμένη από το υπουργείο παιδείας.


Θέλατε πάντα να γίνετε νηπιαγωγός;

Νομίζω ότι από μικρή ηθελα να διδάξω γενικότερα. Πάντα θυμάμαι με πολύ αγάπη τη δική μου την νηπιαγωγό και με πόση αγάπη και χαμόγελο μας συμπεριφερόταν, οπότε μάλλον από τότε είχα ένα σωστό πρότυπο παιδαγωγού και ίσως και αυτό να έπαιξε καθοριστικό ρόλο.Η επαφή μου με τον χώρο της προσχολικής αγωγής έγινε πρώτη φορά στη σχολή των νηπιαγωγών και απο κει και πέρα όλα πήραν τον δρόμο τους.

Πώς αποφασίσατε να κάνετε στροφή και να αλλάξετε τον παιδικό σας σταθμό από συμβατικό σε μοντεσσοριανό;

Η αλλαγή αυτή έγινε από μια δική μου εσωτερική ανάγκη και έπειτα απο μια πορεία επαγγελματική είκοσι δύο ετών και έχοντας όλα αυτά τα χρόνια καθημερινή επαφή με παιδιά, είδα ότι τα μικρά παιδιά έχουν απίστευτες ικανότητες και δυνατότητες να εξελίξουν μόνα τους τον εαυτό τους και εμείς οι ενήλικοι είμαστε τροχοπέδη στη φυσιολογική τους εξέλιξη, καθρεφτίζοντας πάνω τους τις δικές μας ανασφάλειες και τα δικά μας άγχη.

Ως παιδαγωγός και μελετώντας διάφορες θεωρίες παιδαγωγικές, από πάντα ασπαζόμουν τη θεωρία της Μοντεσσόρι και θεωρώ ότι όλη αυτή η γνώση και οι απόψεις της πάνω στα παιδαγωγικά είναι πλέον επιτακτική ανάγκη να εφαρμοστούν, διότι τα σημερινά παιδιά έχουν χαθεί στον κυκεώνα του καταναλωτισμού και της τεχνολογίας, παρόλο το νεαρό της ηλικίας τους. Και έχουμε ξεχάσει ότι τα παιδιά χαίρονται με πολύ απλά πράγματα και κυρίως με την  επαφή τους με την φύση και με το να αυτενεργούν στο περιβάλλον που ζουν.

Οπότε το οφείλουμε στον εαυτό μας οι σύγχρονοι παιδαγωγοί να μείνουμε στην ουσία μιας εκπαίδευσης που θα προσφέρει στα παιδιά όλα εκείνα τα εφόδια που χρειάζονται για να γίνουν αυτόνομες και ολοκληρωμένες υπάρξεις.

Η Μοντεσσόρι ήταν η πρώτη που μίλησε για σεβασμό στις ανάγκες και την προσωπικότητα του παιδιού της προσχολικής ηλικίας και έβαλε τα θεμέλια στην προσχολική αγωγή.


Υπάρχει άλλος παιδικός σταθμός στην Ελλάδα που έχει αλλάξει από συμβατικός σε μοντεσσοριανός; Στα Γιάννενα είστε η πρώτη.

Αυτό που λέτε νομίζω ότι ισχύει, χωρίς να θέλω να είμαι απόλυτη, μάλλον δεν υπάρχει άλλος παιδικός που να έχει κάνει κάποια τέτοια αλλαγή. Στην πόλη μου, τα Γιάννενα είμαι όντως η πρώτη που έκανα αυτή την αλλαγή.


παιδικός σταθμός Γεωργίας Γιαννακοπούλου

Ήταν δύσκολη η απόφαση; Έπρεπε να γίνουν ριζικές αλλαγές; Τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε;


Η απόφαση δεν ήταν δύσκολη, διότι είχε δουλευτεί πολύ καιρό μέσα μου και ήξερα ότι είχε έρθει η στιγμή να υλοποιήσω αυτό που τόσο καιρό επιθυμούσα.

Οι δυσκολιες που αντιμετώπισα είχαν να κάνουν κυρίως με την αλλαγή του χώρου και τον εξοπλισμό, όσον αφορά το υλικό της Μοντεσσόρι, όπως επίσης η εκπαίδευση του προσωπικού και η αλλαγή της νοοτροπίας παιδαγωγικά, διότι στην Μοντεσσόρι ο δάσκαλος είναι παρατηρητής και επεμβαίνει μόνο όταν είναι απαραίτητο, αφήνοντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο παιδί.

Όλα αυτά θέλουν τον χρόνο τους για να εδραιωθούν, αλλά από την στιγμή που έγινε η αρχή, αισιοδοξώ ότι αυτό το εγχείρημα θα πετύχει.

Μάθε πώς μπορείς να γίνεις δάσκαλος Montessori

Περιγράψτε μας με λίγα λόγια τι είναι αυτό που κάνει ένα μοντεσσοριανό παιδικό σταθμό να διαφέρει από έναν συμβατικό;

Σε έναν μοντεσσοριανό παιδικό σταθμό καταρχήν υπάρχει μεγάλος σεβασμός στην προσωπικότητα του παιδιού και ό,τι γίνεται έχει να κάνει μόνο για να κατακτήσει το παιδί την αυτονομία του.


Υπάρχει βαθιά εμπιστοσύνη στο παιδί και το ίδιο το παιδί αναπτύσσει μόνο του τις ικανότητές του, βασιζόμενο στο μότο «βοηθησέ με να το κάνω μόνος μου».

Για αυτό το λόγο η αγωγή του παιδιού πρέπει να είναι τέτοια, ώστε να σέβεται την ανάγκη του για προσωπική ελευθερία, τον ατομικό του ρυθμό και τα ενδιαφέροντά του.

Στο πρόγραμμα ενός μοντεσσοριανού σχολείου περιλαμβάνονται δραστηριότητες της καθημερινής ζωής (φροντίδα του σώματος,αυτοπαρατήρηση), φροντίδα ζώων και φυτών και χρήση αισθητηριακού, λογικομαθηματικού και γλωσσικού υλικού.
 

Σε έναν συμβατικό παιδικό σταθμό ο δάσκαλος έχει κυρίαρχη θέση, ενώ στο μοντεσσοριανό σχολείο κυρίαρχο ρόλο έχει το παιδί, το οποίο μαθαίνει να αυτοπειθαρχεί μέσα από το περιβάλλον και τη μέθοδο που διδάσκεται.

Βέβαια, δεν απορρίπτουμε το πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας και εννοείται ότι γίνονται και άλλες δραστηριότητες που αφορούν την προσχολική ηλικία, όπως εικαστικά, μουσικοκινητική, ψυχοκινητικά παιχνίδια κ.τ.λ. Απλώς και σε αυτά τα παιδιά δουλεύουν μόνα τους χωρίς να τους υποδεικνύεται το πώς θα λειτουργήσουν στην κάθε δραστηριότητα.

Πιστεύετε ότι η μέθοδος Μοντεσσόρι είναι για όλους;

Πλέον υπάρχουν έρευνες σε διεθνές επίπεδο που αποδεικνύουν ότι η μέθοδος Μοντεσσόρι όντως είναι για όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως κοινωνικής τάξης ή βιοτικού επιπέδου και έχει αποδειχτεί ότι υπήρξε μείωση του χάσματος μεταξύ μαθητών υψηλότερων και χαμηλότερων εισοδημάτων και τα παιδιά που διαπαιδαγωγήθηκαν με τη συγκεκριμένη μέθοδο είχαν καλύτερες ακαδημαικές επιδόσεις.

Αρκεί να υπάρχουν οι κατάλληλοι δάσκαλοι να δώσουν στα παιδιά την ώθηση που χρειάζονται.

μοντεσσοριανός παιδικός σταθμός στα Γιάννενα

Για ποιο λόγο θα προτείνατε ένα μοντεσσοριανό σχολείο στους γονείς;


Οι γονείς θέλουν το καλύτερο για το παιδί τους όσον αφορά την προσχολική ηλικία, οπότε όταν δουν τα αποτελέσματα της μεθόδου στην καθημερινότητα των παιδιών τους και το πόσο αυτόνομα λειτουργούν τότε μόνο μπορούν να καταλάβουν τη σπουδαιότητα της μεθόδου. Χρειάζεται και οι ίδιοι να εκπαιδευτούν πάνω στις αρχές της μεθόδου, το οποίο είναι δύσκολο να γίνει, αλλά όχι ακατόρθωτο. Όλες οι αλλαγές θέλουν το χρόνο τους.


Ποιες ήταν οι αντιδράσεις των γονιών όταν έμαθαν ότι τα παιδιά τους θα ακολουθήσουν τη μέθοδο Μοντεσσόρι; Υπήρχε κάτι που τους προβλημάτισε;

Οι νέοι γονείς έχουν πλέον μεγάλη και άμεση ενημέρωση από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ψάχνουν πολλά πράγματα σχετικά με τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών τους. Οι περισσότεροι από αυτούς ήταν πολύ θετικοί στο άκουσμα ότι υπάρχει ενας τέτοιος παιδικός σταθμός στην περιοχή τους και για αυτό το λόγο ήρθαν κοντά μας και μας επέλεξαν.

Από εκεί και πέρα είναι στο χέρι μας να τους αποδείξουμε ότι όντως αυτή η επιλογή τους ήταν σωστή.

Αυτό που θέλουμε να πετύχουμε είναι να βάλουμε και τους γονείς να συμμετέχουν στην καθημερινότητα του σχολείου και να τους δείξουμε πώς είναι τα παιδιά τους μέσα σε αυτό. Οπότε αυτό θα λύσει τον όποιο προβληματισμό έχουν. 

Θέλουμε τους γονείς μαζί μας, έτσι ώστε όλοι μαζί να λειτουργήσουμε προς όφελος των παιδιών.


Παρακολουθείτε σεμινάρια και επιμορφώνεστε συνεχώς από ό,τι έχουμε μάθει. Μιλήστε μας λίγο για αυτό

Εκτός από τα σεμινάρια που σχετίζονται με την ειδικότητά μου ως νηπιαγωγού, έχω κάνει και κάποιες άλλες εκπαιδεύσεις. Η μία αφορά το θεραπευτικό παιχνίδι ή αλλιώς παιγνιοθεραπεία, το οποίο δεν το εξασκώ, απλά πήρα πολλή γνώση και είδα και έναν άλλο τρόπο στο πώς να βοηθησουμε ένα παιδί να ξεμπλοκάρει συναισθηματικά .
 

Είμαι και πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια ενός προγράμματος για βρέφη από τριών εως δώδεκα μηνών, που το δουλεύουμε μαζί με το φροντιστή του βρέφους. Το πρόγραμμα λέγεται Tiny feet ,big steps και είναι πρώτη φορά που εφαρμόζεται στην πόλη των Ιωαννίνων.

Και φυσικά την σεμιναριακού τύπου εκπαίδευση που πραγματοποίησα στην μοντεσσοριανή σχολή Ζαφρανά στη Θεσσαλονίκη με την οποία έχω μια συνεχή συνεργασία και υποστήριξη στο να γίνει αυτή η αλλαγή του σχολείου μου σε μοντεσσοριανό. Η εκπαίδευση μου έγινε από την ίδια την κα Μαρία Ζαφρανά και την μοντεσσοριανή παιδαγωγό την κα Μαριάννα Μαυρίδου, τις οποίες και θέλω να ευχαριστήσω για την εμπιστοσύνη τους.

Πόσο δύσκολο ή εύκολο είναι κάποιος που έχει έναν παιδικό σταθμό με χρόνια εμπειρίας και έναν απαιτητικό ρόλο καθημερινά, να βρίσκει χρόνο για να ενημερώνετε συνεχώς και να επιμορφώνετε πάνω σε θέματα προσχολικής αγωγής;

Σίγουρα δεν είναι το πιο εύκολο πράγμα να κάνεις συνεχείς επιμορφώσεις, διότι απαιτεί πολύ κόπο, χρόνο και χρήμα. Αλλά από πάντα υποστήριζα τη δια βίου μάθηση και όταν θέλεις να εξελιχθεις προσωπικά και επαγγελματικά αυτό είναι μονόδρομος. Όλα μπορούμε να τα κάνουμε, όταν έχουμε στόχους στη ζωή μας και διάθεση εξέλιξης.

Από πού προμηθευτήκατε το μοντεσσοριανό υλικό;

Το αυθεντικό Μοντεσσοριανό υλικό κατασκευάζεται αποκλειστικά στην Ολλανδία από την εταιρεία Nienhuis και στην Ελλάδα δεν υπάρχουν πολλοί που το εισάγουν. Μετά από μεγάλη αναζήτηση βρήκα την εταιρεία «Το παιδαγωγικό παιχνίδι» του κου Κλειδά και μου το  προμήθευσε. Πρόκειται πραγματικά για μια επένδυση και όχι μια απλή αγορά.

Μάθε περισσότερα: Μοντεσσοριανό υλικό αγορά ή επένδυση;

Μοντεσσοριανό υλικό


Ποια είναι η γνώμη σας για την προσχολική αγωγή στην Ελλάδα;

Η προσχολική αγωγή στην Ελλάδα δυστυχώς δεν έχει πάρει ακόμη την αξία που της αρμόζει και δεν έχει ασχοληθεί κανείς από τους ιθύνοντες σοβαρά με τις πραγματικές ανάγκες των παιδιών της προσχολικής ηλικίας, με αποτέλεσμα να πειραματίζονται συνεχώς και να μην υπάρχει κάτι ουσιαστικό ως παιδαγωγική πρόταση. 

Ακόμη και η καθιέρωση της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης έγινε χωρις να ληφθούν υπόψιν σημαντικοί παράγοντες, όπως οι κτιριακές εγκαταστάσεις, το προσωπικό των σχολείων κ.τ.λ. Παρόλο που υπάρχουν αξιόλογοι εκπαιδευτικοί, που δουλεύουν με την ψυχή τους, δυστυχώς οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν είναι πολύ μεγάλες.

Τα παιδιά είναι η ελπίδα για το μέλλον μας και θα πρέπει να είμαστε όλοι εκεί ενωμένοι, έτσι ώστε να τους δώσουμε όλα εκείνα τα εφόδια που χρειάζονται για να αναπτυχθούν σωστά και να γίνουν αυτόνομες και υγιείς προσωπικότητες.

Οπότε θα πρέπει να στοχεύσουμε σε ανθρώπους με όραμα και θέληση, ώστε να αλλάξουμε τον παιδαγωγικό χαρακτήρα της προσχολικής ηλικίας.

Ευχαριστούμε πάρα πολύ την κ. Γιαννακοπούλου για τη συμμετοχή του σχολείου της στην πλατφόρμα μας και για τη συνέντευξη που μας έδωσε. Της ευχόμαστε καλή επιτυχία στο νέο αυτό εγχείρημα!