Μαθαίνω να συζητώ: 3 μέθοδοι για τον παιδικό σταθμό & το νηπιαγωγείο

  20/9/2019  |    προσχολική αγωγή

Υπάρχουν μέθοδοι προώθησης της συζήτησης, που αν χρησιμοποιηθούν από τις δασκάλες στον παιδικό σταθμό και το νηπιαγωγείο, δίνουν ένα κίνητρο στα παιδιά προσχολικής ηλικίας να αρχίσουν να μοιράζονται τη σκέψη τους με τους συνομηλίκους τους.

Σε μεγαλύτερες βαθμίδες εκπαίδευσης, οι περισσότεροι δάσκαλοι κάθονται μπροστά στους μαθητές και τους μιλάνε. Σήμερα υπάρχουν τάξεις που είναι πιο μαθητοκεντρικές, όπου οι δάσκαλοι λειτουργούν περισσότερο ως καθοδηγητές. Αυτό αποτελεί πρόκληση για κάθε τάξη, αλλά ακόμα περισσότερο όταν μιλάμε για τον παιδικό σταθμό ή το νηπιαγωγείο.

Πώς θα μάθει ένα παιδί προσχολικής ηλικίας να συζητάει

Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας πολλές φορές δεν ξέρουν πώς να συζητήσουν για όλα αυτά που μαθαίνουν και ακούν είτε με τη δασκάλα είτε με τα άλλα παιδιά.


Μία δασκάλα στον παιδικό σταθμό ή στο νηπιαγωγείο μέσα από το παιχνίδι μαθαίνει στα παιδιά τους αριθμούς, τα γράμματα, την προανάγνωση, αλλά εξίσου σημαντικό είναι να δείξει στα παιδιά με ποιον τρόπο να μιλάνε με τους άλλους, να ακούνε και να ανταλλάζουν απόψεις για όσα μαθαίνουν.

«Γύρνα και μίλα στο διπλανό σου»  -Turn and Talk

Η δασκάλα επιλέγει ένα οικείο θέμα για τα παιδιά και έπειτα παίρνει ένα βιβλίο ή αφηγείται μία ιστορία σχετικά με αυτό. Μόλις τελειώσει η δασκάλα μπορεί να κάνει κάποιες ερωτήσεις που έχουν πολλές πιθανές απαντήσεις και να ζητήσει από τα παιδιά να γυρίσουν στο διπλανό τους και να μιλήσουν για αυτό που μόλις άκουσαν.

Αν για παράδειγμα, έχει διαβάσει ένα παραμύθι για την ευγένεια, μπορεί να ρωτήσει τα παιδάκια με ποιους τρόπους μπορεί κάποιος να είναι ευγενικός.


Έτσι, τα βάζει στη διαδικασία να σκεφτούν και να συμμετέχουν με αποτέλεσμα να τυπώνεται ευκολότερα στο μυαλό τους όλο αυτό που έμαθαν από την ιστορία που άκουσαν.

Στόχος είναι να μάθουν να περιμένουν τη σειρά τους για να μιλήσουν και να συγκεντρώνονται μόνο στο θέμα που συζητάνε.

Στη συνέχεια, η δασκάλα μπορεί να επαναλάβει όσα συζήτησαν τα παιδιά μεταξύ τους για να τονίσει τα σημεία που επιθυμεί. Ή μπορεί να ζητήσει από τα παιδιά που έκαναν τη συζήτηση να σηκωθούν και να εξηγήσουν στην υπόλοιπη τάξη τις ιδέες που αντάλλαξαν μεταξύ τους.

Στόχος είναι να  ενισχύει την εμπιστοσύνη, να ενθαρρύνει τη μεγαλύτερη συμμετοχή και να οδηγήσει σε πιο περίπλοκες συζητήσεις.


«Σκέψου - Φτιάξε ζευγάρι – Μοιράσου»  Think-Pair-Share

Η δασκάλα φτιάχνει ομάδες δύο ατόμων και δείχνει στα παιδιά πώς να κάθονται ώμο με ώμο και γόνατο με γόνατο και να τονίσει πόσο σημαντικό είναι να χρησιμοποιούν τη γλώσσα του σώματος και τις χειρονομίες για να εκφραστούν.

Τα παιδάκια ανά δύο μοιράζονται τις σκέψεις τους. Η δασκάλα μπορεί να δώσει στο ένα παιδάκι ένα ξυλάκι που θα έχει επάνω καρφιτσωμένο ένα στόμα και στο άλλο παιδάκι ένα ξυλάκι που θα έχει επάνω ένα αυτί.

Το παιδάκι, λοιπόν, που κρατάει το στόμα ξεκινάει να μιλάει και να ρωτάει το φίλο του και εκείνος που κρατάει το αυτί τον ακούει περιμένοντας τη σειρά του. Έπειτα, ανταλλάζουν τα ξυλάκια και κάνουν το ίδιο αντίστροφα.

Όλη αυτή η διαδικασία προάγει την ενεργητική ακρόαση, που αποτελεί σημαντική ικανότητα στη διαδικασία της μάθησης και διαμορφώνει κατάλληλες συνθήκες για συζήτηση, μια και στα παιδιά αρέσει πολύ να αλληλεπιδρούν.

Έτσι, τα παιδιά προσχολικής ηλικίας στον παιδικό σταθμό ή το νηπιαγωγείο μαθαίνουν να μοιράζονται τις ιδέες τους, αλλά και να ακούν πραγματικά τις ιδέες του άλλου.

«Περπατώ και μιλώ»  - Gallery walk


Σε μεγαλύτερης ηλικίας παιδιά, η μέθοδος αυτή επιτρέπει να περπατάνε μέσα στην τάξη και να εξηγούν στους συμμαθητές τους την εργασία που έκαναν.

Στα παιδιά προσχολικής ηλικίας, όμως, μπορεί να εφαρμοστεί με έναν άλλο τρόπο. Φτιάχνονται ομάδες παιδιών και η δασκάλα αναθέτει σε αυτά να κάνουν μία κατασκευή ή μία ζωγραφιά. Μόλις τελειώσουν, η ομάδα αυτή σηκώνεται και εξηγεί στις υπόλοιπες ομάδες τι είναι αυτό που έφτιαξε ή ζωγράφισε.

Η δυνατότητα που έχουν τα παιδιά να σηκωθούν και να μιλήσουν μπροστά σε άλλους για αυτό που έκαναν θα τα βοηθήσει στο μέλλον να είναι πιο ανεξάρτητα και άνετα στο  να εξηγήσουν κάτι και να μιλήσουν μπροστά σε κόσμο.

Σίγουρα, όταν πρόκειται για παιδιά προσχολικής ηλικίας, για να γίνουν όλα αυτά και να εξοικειωθούν με αυτές τις μεθόδους, χρειάζεται χρόνος. Όμως, αξίζει τον κόπο!

Αφίσα "Μαθαίνω να συζητώ"



Αν σου άρεσε, μπορείς να εκτυπώσεις το πόστερ που έφτιαξε το schooling.gr για εσένα και να το κολλήσεις στην τάξη ή το σπίτι υπενθυμίζοντας στα παιδιά τα βήματα που μπορούν να ακολουθήσουν για να μάθουν να συζητάνε για όσα σκέφτονται και όσα μαθαίνουν.

Για να γίνουν σωστοί συνομιλητές και καλοί ακροατές!

Μπορείς να κατεβάσεις το πόστερ "Μαθαίνω να συζητώ" πατώντας επάνω στο αρχείο pdf Που βρίσκεται στο τέλος του άρθρου.

Πηγή: edutopia.org


Επίσης:
 

Χρήσιμα Έντυπα