Ρομποτική: πώς ξεκίνησε και πώς εξελίχθηκε

  19/7/2019  |    ρομποτική

η πορεία της ρομποτικής

Σήμερα το ενδιαφέρον για τη ρομποτική ολοένα και αυξάνεται. Πολλοί ακούγοντας τη λέξη ρομποτική αναρωτιούνται από που ξεκίνησε και πώς εξελίχθηκε. Παρά τη μεγάλη εξάπλωσή της, πολλοί δε γνωρίζουν τι είναι η ρομποτική.

Πώς ξεκίνησε η ρομποτική και από πού προέρχεται η λέξη;

Η λέξη ρομποτική προέρχεται από την τσέχικη λέξη robota που σημαίνει «καταναγκαστική εργασία». Η λέξη «ρομπότ» χρησιμοποιήθηκε αρχικά για να υποδηλώσει ένα πλασματικό ανθρωποειδές σε θεατρικό έργο R.U.R. (Rossumovi Univerzalul Roboti - Universal Robots του Rossum) από τον Τσέχο συγγραφέα Karel Čapek, αλλά ήταν ο αδελφός του Karel Josef Čapek, ο οποίος ήταν ο πραγματικός εφευρέτης της λέξης.

Το R.U.R. είναι ένα έργο επιστημονικής φαντασίας του 1920, που έκανε πρεμιέρα στις 25 Ιανουαρίου 1921 και εισήγαγε τη λέξη "ρομπότ" στην αγγλική γλώσσα και στην επιστημονική φαντασία συνολικά. Είχε ασκήσει μεγάλη επιρροή στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική και το 1923 είχε ήδη μεταφραστεί σε τριάντα γλώσσες.

Ποιός έφτιαξε την πρώτη γλώσσα προγραμματισμού

Ένας μαθηματικός και πρωτοπόρος της τεχνητής νοημοσύνης, ο Seymour Papert βοήθησε στη διαμόρφωση της τάξης του σήμερα και του μέλλοντος.

Ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του '60, υποστήριζε ότι τα παιδιά πρέπει να ξέρουν να προγραμματίζουν υπολογιστές . Εκείνη την εποχή, φυσικά, ακόμη και οι μικρότεροι υπολογιστές ήταν τεράστιοι σε μέγεθος και όχι όπως τους γνωρίζουμε σήμερα . Στην αρχή,  η ιδέα του θεωρήθηκε ακραία και έτσι οι υπολογιστές δεν χρησιμοποιήθηκαν στα σχολεία. Ο Papert, όμως, επέμεινε και σήμερα χάρη σε αυτόν η γλώσσα των υπολογιστών είναι η γλώσσα του μέλλοντος.

Το 1967 ο Papert έφτιαξε την πρώτη γλώσσα προγραμματισμού, που ονομάστηκε  LOGO. Σκοπός του ήταν να βοηθήσει τους μαθητές που κυμαίνονται από 5 έως 17 ετών να μαθαίνουν μαθηματικές έννοιες μέσω του προγραμματισμού και της χρήσης των λέξεων.

Οι μαθητές έδωσαν απλές οδηγίες σε μια χελώνα - πρώτα ένα φυσικό ρομπότ και αργότερα σε ένα εικονίδιο σε μια οθόνη.





Ο Papert ισχυρίστηκε ότι η μάθηση θα ήταν πιο επιτυχημένη, αν οι μαθητές ασχολούνταν με δημιουργικές πράξεις - αν κατασκεύαζαν πράγματα οι ίδιοι  χρησιμοποιώντας τα υλικά γύρω τους. Για αυτόν, η εισαγωγή και η χρήση των υπολογιστών στην εκπαίδευση ήταν το κλειδί για την καλύτερη διδασκαλία και μάθηση.

Με τον τρόπο αυτό οι μαθητές ενισχύουν την ανεξαρτησία και την περιέργεια τους. Διαφορετικά, θα έπρεπε να βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στις απαντήσεις από εγχειρίδια και / ή καθηγητές.  Δεν θα μπορούσαν να αναπτύξουν βασικές δεξιότητες, όπως η επίλυση προβλημάτων, η ανάπτυξη της ανεξαρτησίας ή η αξιοποίηση των γνώσεών τους.

Το LOGO ήταν καινοτόμο για την εποχή του και ήταν πολύ εύκολο να το μάθει και να το χρησιμοποιήσει κανείς. Τελικά, πολλές γενιές μαθητών χρησιμοποίησαν το LOGO μέσα στην τάξη για να κατανοήσουν ευκολότερα τη γεωμετρία και τη αριθμητική και να λύσουν πολύπλοκα προβλήματα.

Το 1980 ο Papert έγραψε το βιβλίο "Mindstorms: Παιδιά, Υπολογιστές και Ισχυρές Ιδέες" που εκφράζει το όραμά του για το πώς τα παιδιά πρέπει να χρησιμοποιούν έναν υπολογιστή. Παρόλο που ο ίδιος ο άνθρωπος δεν έλαβε πολύ δημοφιλή αναγνώριση, η κληρονομιά του Papert παραμένει σε κάθε τάξη, όπου οι μαθητές συμμετέχουν ενεργά στη διαδικασία της μάθησης.

Τη δεκαετία του 1980, οι υπολογιστές άρχισαν να εμφανίζονται στις σχολικές τάξεις. Χρησιμοποιούνταν συνήθως για τη διδασκαλία στοιχειωδών γλωσσών προγραμματισμού, όπως το LOGO και το BASIC. Η διδασκαλία του προγραμματισμού μέσα στην τάξη είχε πλέον αρχίσει. Σήμερα, η δημοφιλέστερη πρώτη γλώσσα προγραμματισμού , ειδικά για τους μαθητές δημοτικών σχολείων, είναι το Scratch, που αναπτύχθηκε από τον Mitch Resnick και τους συναδέλφους του στο MIT το 2003. 

Συνεργασία με την πασίγνωστη σήμερα LEGO

Το 1985, ο Papert ξεκίνησε μια συνεργασία με την LEGO Group, με στόχο να συνδέσει τα τουβλάκια  LEGO με έναν υπολογιστή. Αυτή η ιδέα έγινε το πρώτο προγραμματισμένο ρομποτικό σύστημα για παιδιά, που χρησιμοποιείται ευρέως. Ακόμα και σήμερα, το προγραμματιζόμενο σύστημα ρομπότ της LEGO ονομάζεται Mindstorms, μετά το βιβλίο του Papert. Τα πακέτα Mindstorms χρησιμοποιούνται ευρέως στην εκπαίδευση σε όλο τον κόσμο και σε διαγωνισμούς, όπως το FIRST LEGO League, όπου οι νέοι μαθητές σχεδιάζουν, κατασκευάζουν και προγραμματίζουν ένα ρομπότ χρησιμοποιώντας τα LEGO μέσα  σε δυόμισι λεπτά.

Πώς εξελίχθηκε η ρομποτική και ποιές είναι οι εφαρμογές της;

Η ρομποτική χρησιμοποιείται σε πολλούς τομείς. Τα ρομπότ μπορούν να υποκαταστήσουν τους ανθρώπους και να αναπαράγουν τις ανθρώπινες ενέργειες και μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε πολλές περιπτώσεις και για πολλούς σκοπούς, κυρίως σε κάποιο περιβάλλον που οι άνθρωποι δεν μπορούν να επιβιώσουν ή σε περιβάλλον επικίνδυνο για αυτούς.

Έτσι, χρησιμοποιούνται στον τομέα της ιατρικής, της βιομηχανίας, των στρατιωτικών.  Η ρομποτική, όμως, έχει μπει και στο χώρο της εκπαίδευσης με πολλαπλά οφέλη για τους εκπαιδευόμενους.


Ρομποτική στην Εκπαίδευση και στην Ειδική Αγωγή

Τα τελευταία χρόνια, το ενδιαφέρον για τη χρήση της ρομποτικής στην εκπαίδευση έχει αυξηθεί και έχουν γίνει πολλές προσπάθειες παγκοσμίως για την εισαγωγή της στις τάξεις. Αυτό συμβαίνει γιατί η χρήση της ρομποτικής  απευθύνεται σε όλους ανεξαιρέτως και μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.

Επίσης, η ρομποτική μπορεί να εφαρμοστεί και στην Ειδική Αγωγή και με  τη χρήση του κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού μπορεί να βοηθήσει παιδιά με ειδικές ανάγκες ή με μαθησιακές δυσκολίες να αναπτύξουν δεξιότητες και να αποκτήσουν γνώσεις, που διαφορετικά θα δυσκολεύονταν ή δε θα μπορούσαν να αποκτήσουν.

Απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες. Από την προσχολική ηλικία μέχρι και σε ενήλικες. Μαθήματα ρομποτικής μπορεί να παρακολουθήσει ένα παιδί στον παιδικό σταθμό, στο νηπιαγωγείο, στο σχολείο ή σε ένα κέντρο δημιουργικής απασχόλησης παιδιών η αλλιώς ΚΔΑΠ.

Επίσης, υπάρχουν αρκετά εργαστήρια που προσφέρουν μαθήματα ρομποτικής, η οποία αποτελεί μία βιωματική διαδικασία που προσφέρει πολλά οφέλη.


Μάθε πώς μπορείς να φτιάξεις το δικό σου εργαστήριο ρομποτικής με απλά βήματα

Επίσης, πολλοί μαθητές σε προχωρημένα στάδια μαθημάτων μπορούν να λάβουν μέρος σε διαγωνισμούς ρομποτικής και να λάβουν διακρίσεις. Tέλος,υπάρχουν σεμινάρια εκπαιδευτικής ρομποτικής για ενήλικες, οι οποίοι μπορούν παρακολουθώντας τα να πάρουν πιστοποίηση εκπαιδευτών ρομποτικής και να επιλέξουν σε ποιες ηλικίες θέλουν να διδάξουν ρομποτική ανάλογα με το σεμινάριο που παρακολούθησαν.

Μάθε πώς μπορείς να γίνεις πιστοποιημένος εκπαιδευτής ρομποτικής


Εκπαιδευτικό υλικό ρομποτικής

Πλέον, υπάρχει εκπαιδευτικό υλικό που χρησιμοποιείται για την εκμάθηση ρομποτικής και βασίζεται στις ανάγκες της κάθε ηλικίας. Ακόμα και τα παιδιά προσχολικής ηλικίας μπορούν να ασχοληθούν με τη ρομποτική, αλλά όχι με τον τρόπο που πολλοί φανάζονται. Τόσο τα παιδιά όσο και οι ενήλικες μπορούν να κατανοήσουν ευκολότερα κάποιες καταστάσεις, να έρθουν αντιμέτωποι με προβλήματα και να αποκτήσουν έναν τρόπο σκέψης που αποτελεί τρόπο ζωής.