Ρομποτική στην Ειδική Αγωγή

  18/7/2019  |    ρομποτική

ρομποτική στην ειδική αγωγή

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία, ΔΕΠΥ ή αυτισμό αντιλαμβάνονται τον κόσμο λίγο διαφορετικά. Αυτό κάνει τη διαδικασία μάθησης πιο δύσκολη και περίπλοκη για αυτά. Ένας από τους τρόπους που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι θεραπευτές και οι ειδικοί παιδαγωγοί για να τα βοηθήσουν είναι η ρομποτική. Με τη χρήση της ρομποτικής στην Ειδική Αγωγή μπορούν τα παδιά να επωφεληθούν και να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση, να καλλιεργήσουν δεξιότητες και να ενισχύσουν την ενσυναίσθηση.

Η ρομποτική ξεκίνησε την πορεία της πριν αρκετά χρόνια και έχει εξελιχθεί σε πάρα πολλούς τομείς της καθημερινότητάς μας και όχι μόνο. Αν μελετήσουμε τι είναι η ρομποτική, θα καταλάβουμε ότι πρόκειται για έναν πολύ δημιουργικό τρόπο απόκτησης γνώσεων μέσα από το παιχνίδι, που προσφέρει πολλά οφέλη σε όλες τις ηλικίες.


Ρομποτική και Ειδική Αγωγή

Η εκπαιδευτική ρομποτική και η είσοδός της στην εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια έχει βελτιώσει κατά πολύ τις επιδόσεις των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία, ΔΕΠΥ και αυτισμό. Τα παιδιά με τη χρήση του κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού μπορούν να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή τους και να νιώσουν ότι προσφέρουν στην ομάδα.

Ρομποτική και αυτισμός

Οι θεραπευτές και οι ειδικοί παιδαγωγοί διαπίστωσαν ότι τα παιχνίδια κατασκευής με το εκπαιδευτικό υλικό της LEGO είναι ένα ιδιαίτερα ευεργετικό εργαλείο για τη θεραπεία του αυτισμού  και ένας πολύ καλός τρόπος για να βοηθήσουν τα αυτιστικά παιδιά να αποκτήσουν ενδιαφέρον και να το μοιραστούν με τα συνομήλικα παιδιά που έχουν τυπική ανάπτυξη.

Τα παιδιά με αυτισμό, για παράδειγμα, συχνά είναι δυσκολότερο να κατανοήσουν κάποιες εκφράσεις του προσώπου. Τα ρομπότ δεν έχουν αυτές τις εκφράσεις και έτσι δεν αποσπούν την προσοχή τους, με αποτέλεσμα να συγκεντρώνονται πιο εύκολα σε αυτό που κάνουν.

Έτσι, η ρομποτική και ο αυτισμός συνδυάζονται με τέτοιο τρόπο, που τα παιδιά γίνονται πιο κοινωνικά και τα καταφέρνουν στα μαθήματα για αρκετά χρόνια με μεγάλη επιτυχία.

Πώς η ρομποτική με τα τουβλάκια LEGO βοηθάει τα παιδιά με αυτισμό


Τα παιχνίδια κατασκευής με τα τουβλάκια LEGO είναι εξαιρετικά δημοφιλή μεταξύ των παιδιών με αυτισμό. Προσφέρουν μια απλή, προβλέψιμη, επαναλαμβανόμενη δραστηριότητα που μπορεί να επιτευχθεί μόνη της χωρίς εξωτερική βοήθεια.

Η ρομποτική με LEGO μπορεί να ενθαρρύνει:
 

  • το δημιουργικό παιχνίδι
     
  • την ενίσχυση της αυτοπεποίθησης
     
  • τη συνεργασία μέσω της αφήγησης
     
  • την ομαδικότητα μέσω των δραματικών δραστηριοτήτων
     
  • την καλλιέργεια γλωσσικών δεξιότητων
     
  • την ενίσχυση της ενσυναίσθησης

     

Για παράδειγμα, με τη βοήθεια του κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού της  LEGO τα παιδιά μπορούν να δουλέψουν μαζί για να περιγράψουν μία φανταστική ιστορία ή να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν ένα όχημα που έχει συγκεκριμένες ιδιότητες ή μπορεί να κινηθεί με έναν συγκεκριμένο τρόπο.

Επίσης, μπορούν να συνεργαστούν για να κατασκευάσουν πολύ πιο περίτεχνα ρομπότ LEGO Mindstorms και να τα προγραμματίσουν.

Ο στόχος της ρομποτικής είναι να καλλιεργήσει τα είδη δεξιοτήτων που μπορούν να βοηθήσουν τα αυτιστικά παιδιά, να συναναστραφούν πιο εύκολα με τους συνομηλίκους τους, να μοιραστούν εμπειρίες και να συνεργαστούν.

Η ρομποτική με τη χρήση του εκπαιδευτικού υλικού της LEGO απευθύνεται σε παιδαγωγούς ειδικής αγωγής που εργάζονται  στα ΚΔΑΠμεΑ, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ψυχολόγους  ή ακόμα και σε γονείς στο σπίτι. Επιπλέον, εάν θέλουν μπορούν να πάρουν πιστοποίηση για τη χρήση αυτού του υλικού από την ίδια τη LEGO.

Μάθε πώς μπορείς να γίνεις πιστοποιημένος εκπαιδευτής ρομποτικής

Ο θεραπευτής ή ο ειδικός παιδαγωγός φτιάχνει ομάδες παιδιών και το καθένα αναλαμβάνει ένα ρόλο στο παιχνίδι με στόχο να φτιάξουν μαζί μία κατασκευή. Στη συνέχεια, είναι απαραίτητο να τα ενθαρρύνει για να μπορέσουν να φτάσουν στην επίλυση των προβλημάτων, την επικοινωνία και τη συγκέντρωσή τους σε αυτό που κάνουν.

 


Ρομποτική και Διάσπαση ελλειματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ)
 

Η διαταραχή ελλειματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) είναι μια κατάσταση που επηρεάζει την ικανότητα του παιδιού να μένει συγκεντρωμένο σε κάτι για πολλή ώρα, να δίνει προσοχή ή να ελέγχει τη συμπεριφορά του. Είναι πάρα πολύ δραστήριο, υπερκινητικό και ανυπόμονο και δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες.

Ένας τρόπος που μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με ΔΕΠΥ να ελέγξουν τη συμπεριφορά τους και να μπορέσουν να ανταποκριθούν με επιτυχία στο σχολείο είναι η εκμάθηση STEM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική, Μαθηματικά) με τη βοήθεια της ρομποτικής και της τεχνολογίας.

Στην παραδοσιακή μέθοδο διδασκαλίας, τα παιδιά με ΔΕΠΥ  σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να κάνουν μεγάλη προσπάθεια ακόμη και για να παραμείνουν στις θέσεις τους κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Η προσοχή τους αποσπάται πολύ εύκολα από περίεργους θορύβους, όπως ένα βουητό ή από τον ήχο που κάνει ένας μαρκαδόρος πάνω στο χαρτί.

Μπορεί να χρειαστεί να κάνουν περισσότερα διαλείμματα κατά τη διάρκεια του μαθήματος, να σηκωθούν και να μετακινηθούν για να μπορέσουν να ξανασυγκεντρωθούν. 




Επειδή ακριβώς η εκπαίδευση STEM είναι βιωματική και διαδραστική, τα παιδιά:
 

  • αξιοποιούν την ενέργειά τους κάνοντας κατασκευές
     
  • διαχειρίζονται ευκολότερα τα συμπτώματά τους
     
  • διατηρούν το ενδιαφέρον τους για αρκετή ώρα
     
  • καλλιεργούν τις δεξιότητές τους
     
  • νιώθουν ότι προσφέρουν στην ομάδα
     
  • ενισχύουν την αυτοπεποίθησή τους


Οι περισσότερες δραστηριότητες STEM περιστρέφονται γύρω από τη χρήση τεχνολογίας για την αντιμετώπιση πραγματικών προβλημάτων. Για παράδειγμα, σε εργαστήρια ρομποτικής STEM, τα παιδιά αντιμετωπίζουν συχνά ένα πρόβλημα και πρέπει να δημιουργήσουν και να προγραμματίσουν ένα ρομπότ για να μπορέσουν να βρουν τη λύση στο πρόβλημα αυτό. Αυτό απαιτεί μεγάλη δημιουργικότητα, αλλά και πνευματική ενέργεια για να επιμείνουν μέχρι να ολοκληρωθεί η δραστηριότητα.

Επίσης, τα παιδιά με ΔΕΠΥ έχουν πιο ανεπτυγμένη διαίσθηση και έτσι είναι σε θέση να επιλύουν τα προβλήματα με τρόπο διαισθητικό, χωρίς να χρειάζεται να ακολουθούν μία διαδικασία λογικής. 

Ενώ ένα άλλο παιδί ίσως πρέπει να εργαστεί ακολουθώντας μία λογική σειρά για να επιλύσει ένα πρόβλημα κατά την εκμάθηση ρομποτικής, ένα παιδί με ΔΕΠΥ θα το προσεγγίσει διαφορετικά. Θα είναι σε θέση να αναλύσει και να αιτιολογήσει το πρόβλημα ίσως ταχύτερα, επειδή η αυξημένη αίσθηση της διαίσθησης θα τραβήξει τον εγκέφαλο στις πιο σημαντικές πτυχές πιο γρήγορα.

Άρα, η δημιουργική και διαισθητική φύση των παιδιών με ΔΕΠΥ είναι ευεργετική σε τέτοιου είδους δραστηριότητες και με αυτόν τον τρόπο ενισχύουν την αυτοπεποίθησή τους και ρυθμίζουν το ρυθμό της μάθησης με βάση τις δυνατότητές τους.

Επιπλέον, επειδή τα παιδιά με ΔΕΠΥ δυσκολεύονται να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους και πολλές φορές αντιδρούν με επιθετικότητα, θα τα βοηθούσε αν έπαιζαν παιχνίδια έκφρασης συναισθήμάτων, ειδικά αν βρίσκονται στην προσχολική ηλικία, που ούτως ή άλλως είναι δύσκολο για τα παιδιά να εκφράσουν αυτό που νιώθουν.

Επομένως, αν η ρομποτική χρησιμοποιηθεί στην Ειδική Αγωγή με το κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό και τους κατάλληλα εκπαιδευμένους δασκάλους και θεραπευτές, μπορεί να προσφέρει μεγάλη βοήθεια σε αυτά τα παιδιά, που έχουν την ίδια ανάγκη για δημιουργικότητα όσο και τα άτομα τυπικής ανάπτυξης.

Ας τα βοηθήσουμε να την καλλιεργήσουν!

Επίσης: