Οι ξεχωριστές δεξιότητες όσων παίζουν με τουβλάκια

παιχνίδι με τουβλάκια

Ποιός θα μπορούσε να φανταστεί ότι τα τουβλάκια αποτελούν ένα τόσο δημιουργικό και εκπαιδευτικό παιχνίδι. Και όχι μόνο αυτό, αλλά και ότι πολλοί από τους πρώτους εκπαιδευτικούς, αιώνες πριν, είχαν μελετήσει πάρα πολύ καλά αυτόν τον τρόπο δημιουργικής απασχόλησης παιδιών. Είχαν μάλιστα αναπτύξει ο καθένας και διαφορετικό τύπο από τουβλάκια, ανάλογα με τον παιδαγωγικό σκοπό που ήθελε να πετύχει.

Τα τουβλάκια προσφέρουν ώρες για ατελείωτο παιχνίδι και μάθηση, ενώ το παιχνίδι με τουβλάκια υπήρξε ένας βασικός άξονας της τάξης στην προσχολική εκπαίδευση εδώ και χρόνια. 

 

Στο παιχνίδι με τουβλάκια έδωσαν έμφαση και μελέτησαν οι πρώτοι εκπαιδευτικοί, όπως ο Froebel, η Montessori, η Hill, η Pratt. Οι θεωρίες τους, που ενθάρρυναν τα παιδιά να πάρουν φυσικά αντικείμενα για να παίξουν ως βάση για τη μάθηση, ήταν επαναστατικές στον 19ο και στις αρχές του 20ού αιώνα. 

 

Ανάγνωση και γραφή με διασκεδαστικό τρόπο
 

Τα τουβλάκια με γράμματα θεωρούνται ένα από τα πρώτα εκπαιδευτικά παιχνίδια, ειδικά σχεδιασμένα για παιδιά. Θεωρήθηκαν σημαντικά εργαλεία για τη μάθηση σε μικρά παιδιά ήδη από τον 17ο αιώνα. 

Στόχος ήταν να ενθαρρύνουν τη μάθηση και να κάνουν τα παιδιά να μάθουν να διαβάζουν και να γράφουν με ευχάριστο τρόπο.

τουβλάκια με γράμματα


 

Το εφευρετικό παιχνίδι
 

Ο ιδρυτής του πρώτου παιδικού σταθμού, Friedrich Froebel θεώρησε ότι οι κατασκευές με τουβλάκια βοηθούσαν τα παιδιά να προχωρήσουν από το υλικό στην αφηρημένη έννοια. 

Είχε φτιάξει παιχνίδια για εφευρετικό παιχνίδι, που τα ονόμασε "δώρα" (Froebel Gifts) και σχεδίασε ένα μεγάλο κιβώτιο με 500 ξύλινα κομμάτια για παιδιά στον παιδικό σταθμό του.

 

τα τουβλάκια του Froebel

 

Πώς τα τουβλάκια ενώ ήταν καθιστικό παιχνίδι ενθάρρυναν την κίνηση 
 

H Patty Hill αμφισβήτησε το μικρό μέγεθος των παιχνιδιών του Froebel και το καθιστικό παιχνίδι που ενθάρρυναν. Έφτιαξε τα «Hill Blocks», τα οποία ήταν μεγαλύτερα σε μέγεθος και απαιτούσαν τη συνεργασία πολλών παιδιών για την κατασκευή ενός κτιρίου. Το μεγαλύτερο μέγεθος και το βάρος τους ενθάρρυναν τη μεγάλη κινητική δραστηριότητα, καθώς και το κοινωνικό παιχνίδι. 


τα τουβλάκια της Paty Hill

 


Με τα μοντεσσοριανά τουβλάκια το παιδί μαθαίνει σχήματα και βασικές έννοιες 
 

Η Μαρία Μοντεσσόρι είχε αναπτύξει μια σειρά από τουβλάκια που σχεδιάστηκαν για να απομονώσουν ένα συγκεκριμένο χαρακτηριστικό, όπως το ύψος, το μήκος, το πλάτος, το βάθος ή το χρώμα. Ένιωσε ότι η χρήση τους ως συστηματική εκπαίδευση των αισθήσεων οδήγησε τα παιδιά να κατανοήσουν τον κόσμο τους. 
 

τα τουβλάκια της Montessori

 

Τα παιδιά κατανοούν ευκολότερα τις μαθηματικές έννοιες


Η Αμερικανίδα εκπαιδευτικός μικρών παιδιών, Caroline Pratt ανέπτυξε ξύλινα τουβλάκια για χρήση στο σχολείο της το 1914. Τα τουβλάκια αυτά είχαν τυποποιημένα μεγέθη και αποτελούσαν το πολλαπλάσιο ή το κλάσμα του συνόλου των  μονάδων.

Βοηθούσαν στην κατανόηση των μαθηματικών εννοιών, καθώς και στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της φαντασίας καθώς τα παιδιά έχτιζαν τις κατασκευές τους. 


τα τουβλάκια της Caroline Pratt


Πώς από την κατασκευή κτιρίου, γέφυρας και περιφράξεων... τα παιδιά οδηγούνται στο συμβολικό παιχνίδι και τη δραματοποίηση


Τα μεγαλύτερα παιδιά προσπαθούν να κάνουν συνήθως κάποιο κτίριο, μία γέφυρα ή κάποιον φράχτη. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, συνήθως τα τουβλάκια μεταφέρονται από τα μικρότερα παιδιά και βοηθούν τα μεγαλύτερα που θέλουν να φτιάξουν την κατασκευή αναπτύσσοντας  με αυτό τον τρόπο τη συνεργασία και το κοινωνικό παιχνίδι.


Για την κατασκευή κτιρίων ξεκινούν να φτιάχνουν σειρές με παρόμοια σχήματα και μεγέθη στο πάτωμα ή προσπαθούν να στοιβάζουν τα τουβλάκια κάθετα. Έτσι, μαθαίνουν τι σημαίνει κάθετα και οριζόντια.

Για την κατασκευή της γέφυρας αρχικά χρησιμοποιούν δύο τουβλάκια για να υποστηρίξουν ένα τρίτο. Έτσι, οδηγούνται στην κατανόηση των χωρικών σχέσεων. Στην προσπάθειά τους να φτιάξουν μία περίφραξη, μαθαίνουν να ξεχωρίζουν τα διαφορετικά μεγέθη και σχήματα. Κάποιες φορές φτιάχνουν κατασκευές της φαντασίας τους και έτσι κατανοούν καλύτερα τι σημαίνει συμμετρία.
 

Φυσικά, δε λείπουν και τα ονόματα που δίνουν σε κάθε κατασκευή. Η ονομασία των κατασκευών εισάγει το  δραματικό παιχνίδι και τα  παιχνίδια ρόλων και με αυτό τον τρόπο το παιχνίδι με τα τουβλάκια παίρνει άλλες διαστάσεις.

Επίσης, τα παιδιά συμμετέχουν στο συμβολικό παιχνίδικαθώς τα τουβλάκια χρησιμοποιούνται για να αντιπροσωπεύουν τα πράγματα που γνωρίζουν, όπως τα αυτοκίνητα, τα αεροπλάνα, τα σπίτια και οι πόλεις, καθώς και για να τονώσουν δραματικές δραστηριότητες παιχνιδιού. 

Τεράστια η αξία του παιχνιδιού με τουβλάκια για την ανάπτυξη ενός παιδιού πνευματική, συναισθηματική και σωματική.


Πολλές σημαντικές παιδικές δεξιότητες ανάπτυξης και μάθησης αποκτώνται μέσω του παιχνιδιού με τουβλάκια. Οι μαθηματικές και επιστημονικές δεξιότητες περιλαμβάνουν έννοιες του χώρου, του σχήματος, των συγκρίσεων, του μεγέθους, της τάξης, του αριθμού, της καταμέτρησης, των μοτίβων, των ταξινομήσεων και της βαρύτητας. 

Το παιχνίδι με τουβλάκια μπορεί να αναπτύξει και σωματικές δεξιότητες, όπως η λεπτή κινητικότητα, ο συντονισμός των κινήσεων, η οπτική αντίληψη, ο χωροταξικός προσανατολισμός, ο συντονισμός των ματιών και η ισορροπία.

Ορισμένες δεξιότητες γλώσσας και γραμματισμού περιλαμβάνουν την επισήμανση, το λεξιλόγιο, τον προγραμματισμό, τη σειρά, την αναπαράσταση και τα σύμβολα. 

Καθώς τα παιδιά παίζουν με τουβλάκια, αναπτύσσουν κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες, όπως συνεργασία, επίλυση προβλημάτων, ικανότητα επιλογής, ανάληψη κινδύνων, μαθαίνουν το σωστό και το λάθος, δημιουργικότητα και αυτορρύθμιση. 

Πρόσφατες μελέτες και αυτές που χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1940 έδειξαν ότι τα παιδιά που είχαν εμπειρία από παιχνίδι με τουβλάκια κατανοούν καλύτερα τις μαθηματικές έννοιες και επιτυγχάνουν καλύτερες επιδόσεις στα μαθηματικά σε μεταγενέστερα σχολικά έτη. 

Επίσης, έχει αποδειχθεί ότι τα παιδιά βαθμολογούνται σημαντικά καλύτερα στις εξετάσεις γλωσσικής έκφρασης

Τέλος, για όσους έπαιζαν με τουβλάκια υπάρχει συσχετισμός με μεγαλύτερες δυνατότητες  στην επίλυση ενός προβλήματος και στη δημιουργική σκέψη.


Γενικότερα, ανάλογα με τον τύπο αυτού του παιχνιδού, είτε κάποιος επιλέξει μικρά τουβλάκια είτε μεγαλύτερα σε μέγεθος, είτε ξύλινα είτε πλαστικά ή χάρτινα, ένα είναι το σίγουρο. Παίζοντας με τα τουβλάκια ένα παιδί καλλιεργεί τη γνωστική του ανάπτυξη, αποκτά  κινητικές δεξιότητες και γίνεται πιο κοινωνικό μέσα από τη συνεργασία του με άλλα παιδιά.

Ας δώσουμε, λοιπόν, την ευκαιρία στα παιδιά μας να μάθουν μέσα από το παιχνίδι και ας αφήσουμε τη φαντασία τους ελεύθερη να προάγει τη δημιουργικότητά τους, που είναι μία αξία τόσο ανεκτίμητη.


Αρχική πηγή: www.pgpedia.com
 

Αν έχεις επιχείρηση που παρέχει υπηρεσίες ή προϊόντα που σχετίζονται με την προσχολική εκπαίδευση και τη δημιουργική απασχόληση, μάθε περισσότερα πατώντας εδώ.

Αν θέλεις να ενημερώνεσαι για θέματα που αφορούν την προσχολική εκπαίδευση και δημιουργική απασχόληση, κάνε εγγραφή στο newsletter μας.